1 Şubat 2015 Pazar

SİİRT USULÜ KİTEL

        Kitel ile tanışmam 2009 yılında eşimin ailesini tanımamla başladı. Yani 26 yaşında " Sayın Kitel'' ile tanışma fırsatına nail oldum."Sayın Kitel" diyorum çünkü, bu lezzeti tatmadığım 26 sene için yas tutabilirim :)
        Sevgili annem (Gülçin Sultan)  babamla evlendiğinde görmüş benim gibi kiteli...Sonra kayınvalidesinden kitel yapmayı öğrenmiş. Allah rahmet eylesin, nur içinde yatsın. Annemin kayınvalidesi bu güzel lezzet için anneme el vermiş ve bugün bizimde kitel ile tanışmamıza vesile olmuş. Bende annem ne zaman kitel yaparsa pür dikkat izlerim. Hatta hiç birşeyi kaçırmayayım diye kameraya çekiyorum. Annemde sağ olsun en ince ayrıntısına kadar bana anlatır ve öğretir.
        Gel zaman git zaman, bana bir cesaret geldi. Eşim işte, Cihangirde uyuyordu. Hazır kitel yapımını da kameraya çekmişim, bir deneyim dedim. Bir baktım ben kitel yapıyorum. Sevinçten havalara uçtum. Eşimde kiteli yedikten sonra tamamdır, güzel olmuş deyince çok mutlu olmuştum. Bundan sonra olabildiğince kitel yapıp, bolca tecrübe kazanmak kalıyordu bana.
         Aile de annemden başka kitel yapan yok. Bu lezzet bir nesilden diğerine aktarılmalıydı bence. Olaya bu kadar ciddi yaklaşıyordum. Çünkü annem kayınvalidesinden öğrenmeseydi bugün hiçbirimiz kiteli tanımayacaktık. İleride torunlarımda yemeliydi, bu leziz Siirt kitelini. Hem belki de gelenekselleşir. Annem kayınvalidesin öğrenmiş, bende annemden öğrendim. Cihangir de evlendiğinde, aldığı hatuna da ben öğretirim diye düşünmeden edemedim :) Tabi sonra bu düşünceme gülerken buldum kendimi :)
         Kitel'i hala tanımayan varsa tanıştırmalı ve bu tarifi herkesle buluşturmalıyım dedim. Kitel hamurunun iç harcının konulup, kapatılması bu işin püf noktası. Bunu da video ile herkesle paylaşırsam yapmak isteyen bir çok kişi deneyebilirdi. Bu tarif için anneme çok teşekkür ediyorum. Annemi (Gülçin Sultan) ve kitel tarifini sizlerle başbaşa bırakıyorum.

 Malzemeler

 Dışı için
  • 1750 gr. sefer kitel bulguru (Sefer kitel bulgurunu Fatihte Siirtliler pazarından temin edebilirsiniz)
  • 1 yemek kaşığı reyhan
  • 1 yemek kaşığı pulbiber
  • 2 yemek kaşığı tuz
İç Harcı
  • 1 su bardağı pirinç
  • 150gr margarin
  • 1kg dana döşten kıyma (1 kere çekilmiş olacak)
  • 2 adet soğan
  • 1 demet maydanoz
  • 1 yemek kaşığı karabiber
  • 2 yemek kaşığı pulbiber
  • 2 yemek kaşığı tuz
  • 3 diş sarımsak
Yapılışı

       Derin bir tepsiye sefer kitel bulgurunu (kitellik bulgur), 1 yemek kaşığı reyhanı, 1 yemek kaşığı pulbiberi ve 2 yemek kaşığı tuzu ilave ederek harmanlıyoruz. Bu karışımın üzerine göz kararı ılık su ilave ediyoruz. Suyun miktarı sefer kitel bulgurunu ıslatacak kadar. Bu şekilde yaklaşık 30dk. sefer kitel bulgurunun suyu çekmesi ve dinlenmesi beklenir.
       Bu arada bizde iç harcı hazırlamaya başlayabiliriz. 1 su bardağı pirince 150gr. margarin, 1 yemek kaşığı tuz, 2 adet yemeklik doğradığımız soğanı, 1 su bardağı sıcak su ilave edip haşlıyoruz. Yaptığımız tabiri caizse soğanlı pilav soğuyunca, 1kg dana döşten kıymamızın içine katıyoruz. İnce doğradığımız 1 demet maydanozu, 1 yemek kaşığı karabiberi, 1 yemek kaşığı tuzu, 2 yemek kaşığı pulbiberi ve sarımsak ezicisiyle ezdiğimiz 3 diş sarımsağı da katarak harmanlıyoruz. Böylece iç harcımızı hazırlamış oluyoruz.
       Islatıp suyunu çekmeye bıraktığımız sefer kitelini artık yoğurmaya başlıyoruz. Eğer cıvık olursa karışım, içine sefer kitel bulguru ilave edebiliriz. Karışımı bolca yoğurarak, kulak memesi yumuşaklığı kıvamında hamur elde ediyoruz. Bu hamurun üstünü, ıslak bir bez ile örtüp 20dk. dinlenmeye bırakıyoruz. (Hamuru ıslak bez ile örtmemizin sebebi, hamurun kurumaması için).Daha sonra tekrar yoğurarak, hamurdan bezeler koparıp şekil vermeye başlıyoruz.
    Her bir bezeyi elimizde yuvarlıyoruz. Sonra hamur bezesinin ortasına işaret parmağımızı batırıp, kenarlarını elimizle incelterek kase şekli vermeye çalışıyoruz. Ortasına hazırladığımız harcı koyuyoruz ve elimizle yuvarlayarak üstünü kapatıyoruz. Üstünü kapattığımız kiteli, elimizle hafif hafif bastırarak inceltip yuvarlak bir şekil veriyoruz. Kitelin bu kapatma işini yaparken hamur elinize yapışabilir. Hamurun elinize yapışmaması için, ara ara ellerinizi su ile ıslatırsanız daha rahat yapmanızı sağlar. Bu yüzden yanınızda bir kase suyun olmasında yarar var.
     Siirt usulü kitelin, hamurunun içine iç harç konulup kapatılması işi, daha anlaşılabilir olması ve uygulama kolaylığı sağlaması için video ile çekim yaptım. Böylece kitel yapmamak için hiçbir bahaneniz kalmıyor :)
     Kitelin son aşaması, haşlanmasıdır. Derin bir tencerede kaynayan suyun içine tuz ve 1 yemek kaşığı limon suyu ilave ediyoruz. Yaptığımız kitelleri tek tek kaynayan suyun içerisine bırakıyoruz. Ara ara kevgir ile tencerenin dibine yapışmaması için karıştırıyoruz. Kiteller haşlanırken birbirine yapışmaması için, tencerenin büyüklüğüne bağlı olarak partiler halinde kitelleri haşlıyoruz. Pişen kiteller suyun üzerine çıkarlar ve servise hazırdırlar. 
     Sofranızdan bereket, muhabbet ve sevdikleriniz eksik olmasın...Afiyet olsun.



                                            
                                     










          

4 yorum:

  1. Bu kiteller bi yerden bana tanıdık geliyor.Eline sağlık Pınar....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Babacım yazımı ve fotografları beğenmene sevindim. Kitellerin hepsi bildiğin üzere anneme ait :) Ben sadece ustasından tarifi alıp, fotograflayıp yayınladım. Usta varken yamağa söz düşmez, sadece yayınlamak kalır :)

      Sil
  2. slm bunları satısa sunuyormusunuz acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satışını yapmıyoruz...İlginiz için teşekkürler :)

      Sil