15 Haziran 2016 Çarşamba

HAYATI SADELEŞTİRMEK İÇİN DERLE, TOPLA, RAHATLA ( JAPON TOPLAMA VE DÜZENLEME SANATI - MARİE KONDO )

      Bloguma biraz ara vermek zorunda kaldım. Gerek iş, gerek Cihangirle beraber "ebeveynli oyun grubuna" başlamamızla birlikte günlerimiz dolu geçiyor. Kendime ayırdığım vaktin azalmasından ötürü bu durum bloga da yansıdı. Zaman hızla akarken ramazan ayına da girmiş bulunduk. Bu vesile ile ramazan ayının tüm müslüman alemine hayırlara vesile olmasını dilerim.
      Okuduğum ve okuduklarımı uygulayıp, başarılı sonuçlar aldığım bir kitaptan bahsedeceğim. Bu kitabı okuma nedenim günlük ev işlerinin gereğinden fazla zaman alması ve bunlara yetişememe durumum :)
      Zaman hepimiz için çok değerli. Günlük yaptığımız ev işleri sanki hunharca bir zaman katliamı yapıyor. Evdeki tüm eşyaları toplarken, bir taraftanda dağılıyor ve kısır döngüye dönüşüyor. Evimizin hep düzenli olmasını isteyip, fakat bir türlü o düzeni sağlayamayınca insanın şevkide kaçıyor ve bir bakıyorsunuz dağınıklık alıp başını gidiyor. Herşeye tekrar yeni baştan başlıyorsunuz. Bu arada çocuklu bir evde dağınıklık olacak tabii ki...Fakat bahsettiğim dağınıklık bu değil. Tamamen kişisel sebeplerden bahsediyorum. Kıyafetler, kitaplar, makyaj eşyaları, takılar, makbuzlar, kağıtlar, muhtelif bir çok eşyanın düzenlenme şeklinden kaynaklanan dağınıklıklar...Ev toplamayı meslek haline getirmiş bir insanın tecrübelerinden yararlanıp, bu kısır döngüden kurtulmak için bu kitabı okudum. Tüm dağınıklıkları kitabın yazarı Marie Kondo japon toplama ve düzenleme sanatı ile son vereceğini iddaa ediyor. Kendi isminin kısaltması olan " Konmari metodu" ile eşyaları sınıflama, düzenleme ve yerine yerleştirme konusunda dikkat edilecek hususlardan oluşan kurallar dizisinden ibaret olmadığını, düzen yaratmak ve düzenli bir insan olmak için doğru zihniyeti nasıl yaratacağınız konusunda bir rehber olacağını söylüyor.


       Bende bu metodu uygulamaya kitapta belirtilen sıralamayla başladım. İlk sıra kıyafetlerdi ve konmari yöntemini uyguladım. Bu arada kıyafet düzenimle ilgili bir parantez açmak isterim. Kıyafetlerime karşı çok özenliyimdir. Dolabım bir butiği aratmayacak kadar her daim düzenlidir. Fakat kısa sürede dağılır ve tekrar düzenlerim. Japon toplama ve düzenleme sanatı ile tekrar tekrar dağılan yerleri düzenlemek yerine bir kere yapıp bu düzeni sabit tutmanın kolay olduğunu gördüm.
       Hem kendi kıyafetlerim, hem eşimin kıyafetlerinde "konmari yöntemini" uyguladım. Konmari yönteminde, dolabınızdaki gördüğünüz ve hatta bunlar düzenli dediğiniz herşey dahil olmak üzere tüm kıyafetleri bir yere boşaltın. Kulağa hoş gelmediğini biliyorum. "Zaten düzenli olan yeri niye boşaltıyım" dediğinizi duyar gibiyim :) Sadece dağınık yeri halledeyim diye düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Çünkü o kadar düzenli gözüken dolabımın kendi içinde bir karmaşa halinde olduğunu farkettim. Kitapta anlatıldığı gibi herşeyi bir yere yığdım ve söyleneni yaptım. Çünkü sürekli toplama işinden çok sıkıldım ve herşeye rağmen sürekli dağılıyordu.
        Aynı işlemi eşimin tüm kıyafetlerinde de uyguladım. Özellikle eşimin kıyafetleri çok sık dağılıyordu. Kitaptaki gibi herşeyi kendi içinde kategorilere ayırdım. Eskiden tişörtler, pantalonlar, maç formaları, eşofmanlar diye ayırıp düzenlediğim herşeyin yetersizliğini fark ettim. Örneğin tişörtleri kendi içinde yarım kollular, sıfır kollular ve renk sıkalasına kadar ayırdım. Kulağa delice geliyor farkındayım :) Ama sıklıkla yaptığım bir işten bir ömür kurtulmak istiyordum ve bu delice işi yaptım :) Çok şükür tüm harcadığım emeğe ve zamana değdi. Bu yöntemi uygulayalı 1 ayı geçti ve herşey ilk yaptığım düzende devam ediyor. Eskiden olsa haftasonunu göremeden tekrar başa sarıyordu. Ben uyguladım ve işe yaradığına görünce bu kitaba, burada yer vermek istedim.
         Ben sadece kıyafetler ile örneklendirdim. Fakat kitap tüm evin düzenini kapsıyor. Evin tamamını düzenlerken takip edilecek bir sıra ile birlikte, nasıl yapılacağını anlatıyor. Ev dağınık olduğunda ve bir misafir gelirse diye düşündüğümüz zamanlarda " Sıkıntı yok! Ne yapayım çocuklu kadınım ben. Geleceği varsa göreceğide var :P " deriz... Fakat bir yakınımızdan gelen telefonla " birazdan sendeyiz canım " sözüyle birlikte az önce tüm o aklımızdan geçen sözcükler buhar olup uçar ve başlar bir ev toplama telaşı :)) Çünkü Türk kadını böyle konuşsada, böyle yapamaz. Çünkü misafire gösterdiğimiz özen ilk önce onu evde rahat ettirmekten başlar. Bu rahatlığıda düzenli ve temiz bir evde ağırlamak olmazsa olmazlarımızdandır :) Bu düzeni uygulayınca, bu streste ortadan kalkıyor.
          Sadece misafir açısından değil düzenli ve temiz bir evin, insanın ruh haline de iyi geldiğini düşünüyorum. Çünkü evimiz hızlı ve yorucu bir günün tüm yorgunluğunu attığımız yer olmakla birlikte, çocuğumuzla eşimizle sadece bize ait ve özel olan yerdir. Temiz ve düzenli olması da tüm aile fertlerine iyi geldiği de yadsınamaz bir gerçek. Kitap bu konuyu detaylıca irdeliyor. Bazen kitapta bana uzak gelen veya beni güldüren yazılarda oldu. Yazar kendisini bildi bileli ev toplamayı hobi haline getirmiş, her eşya ve ev ile duygusal bağ yaşadığını da anlattığı bazı kısımlara da yer vermiş. Sonuç olarak önemli olan, kitabın içindekileri uyguladığımda başarılı sonuç verip, vermediğiydi. Ben uyguladım ve başarılı oldu. Belkide birçok kişinin bildiği şeylerdir bunlar...Fakat bir türlü yapamayız. Erteleriz, üşeniriz, bazen öncelikler yüzünden sıra gelmez...Bu açıdan bile işe yarıyor ve insanı motive edip, harekete geçiriyor.


       
        Kitabın arka kapak yazısı...
     
        Hangimiz dağınık değiliz ki?
        Evimiz, işyerimiz, hayatımız...
        Peki derli toplu olmak bu kadar mı zor?
        Saatlerinizi ayırarak topladığınız her yer kısa sürede yine mi dağılıyor?
        Belki de şimdiye kadar yanlış yöntemleri uyguladınız.
        Japon temizlik ve organizasyon uzmanı Marie Kondo, "derleyip, toplama" konusunda size yardımcı olmaya hazır. Üstelik kalıcı sonuçlar elde edeceğinizin garantisini veriyor. Marie Kondo, bu kitapta anlattığı yöntemler ve paylaştığı sırlarla sayısını kendisinin bile hatırlamadığı müşterilerinin hayatını değiştirdi. Şimdi sıra okuyucularında!
        Bir balıkçi yaka siyah kazağı diğerlerinden nasıl ayırt edeceğinizi bilmek, çorapları doğru şekilde katlamak, saklama kutularını en etkili şekilde kullanmak...hayatınızda mucizeler yaratabilir. Hele fazlalıklardan kurtulmak...Kendinizi eskisinden çok daha huzurlu, mutlu ve enerjik hissetmenizi sağlayabilir.
         Denemeye başlayın...Hemen şimdi!

         Aşağıdaki yazı kitaptan alıntıdır...
         "...Toparlamak hayatın amacı değildir. Eğer toparlamanın hergün yapılması gereken birşey olduğunu, yaşamınız boyunca bunu tekrarlamanız gerektiğini düşünüyorsanız, uyunmanın zamanı gelmiştir. Tek seferde kökten bir temizliğin garantisini verebilirim. Hayatınızın geri kalanında tekrarlamanız gereken tek şey, neyi tutup tutmayacağınızı seçmek ve birlikteliğinizi sürdürdüğünüz öğelere iyi davranmaktır. Evinizi şu anda bir kereye mahsus olacak şekilde sonsuza dek düzene sokabilirsiniz. Sadece benim gibi bu işi tutku haline getiren kişilerden ev toplama konusunu bu denli düşünmesi beklenir. Etrafı toplamak bu kişilerin adeta dünyası olmuştur. Size tavsiyem şu; zamanınızı ve tutkunuzu size en fazla keyif veren şeyleri yapmak için harcayın. Kendinizi hayatınız olarak nitelendireceğiniz şeyle meşgul edin. Bu noktada evinize çekidüzen vermenin kalbinize dokunacak, hayatınızın tamamını kaplayacak şeyi bulmanıza yardımcı olacağına inanıyorum. Hayatınız ancak evinizi düzene koyduktan sonra tam anlamıyla başlar...."
   
         Aşağıdaki yazı kitaptan alıntıdır...
         "....Evimizi düzene koyduğumuzda, içindeki hava taze ve temiz olur. Yaşam alanımızdaki eşyaların miktarını azaltmak toz miktarınıda azaltır ve aslında saha sık temizlik yaparız. Yer daha çok görülebildiği zaman kirler daha kolay göze çarpar ve bizde de temizleme isteği uyanır. Dağınıklık bertaraf edildiği için etrafı temizlemek artık çok daha kolaydır ve bu yüzden daha derinlemesine temizleriz. Odadaki temiz hava cilt için mutlaka daha iyidir. Temizlemek, kilo vermeye ve sağlıklı kalmaya doğal olarak yardım eden enerjik hareketleri de kapsar. Ve alanımız tamamen temizlendiğinde toplama konusunda endişelenmemize gerek kalmaz, böylece hayatımızda önemli olan bir sonraki meseleye özgürce odaklanabiliriz..."

     Son olarakta "konmari metodunu" uyguladığım çekmecemin öncesi ve sonrası...


     

16 yorum:

  1. Bu kitap tam benlik desene :) en kısa zamanda yaşama geçirmem lazım :) yoksa durum vahim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde durumum vahime doğru giderken, evi düzene sokmuş biri olarak tavsiye ederim :)) İşe yarıyor...Sevgiler

      Sil
  2. Bende edinecegim düzenli biriyimdir ama sırf kıyafetler için bile alinabilir zira ben de hep kategorilere ayiririm evde giyecekler ve son zamanda kendi kendime uyguladim mesela bol paça pantolonlar ile darlari ayırdım bir baktim bu hiç bozulmuyor o yüzden de bu kitabın konusunu çok mantıklı buldum edinecegim böyle güzel bir kitap tanitimi içinde teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim :) Sizin "pantalonlar" için verdiğiniz örnekteki gibi tüm kıyafetleri ayırıp, düzenlemek çok işe yarıyor ve dolap dağılmıyor. Sevgiler...

      Sil
  3. Pınarcığım valla senin bu muhteşem yazını okuduğum için şükür mü etseeem pişman mı olsam bilemedim :)
    senin yazını okudum bitirdim ve sonra internette bir sürü video izledim konu ile ilğili bulduğum her yazıyı okudum :)

    ve bu yazıyı okuduğum günün akşamı çalışmaya başladım ve şuan hala çamaşır katlamakla meşgulüüüüüm orucuuum susadııım :)

    tamam tamam bu metod harika birşeymiş :)

    sırada daha çok iş var hadi bana kolay gelsin :) kocaman sevgiler

    bu yazıyı iyi ki paylaştın süpersin Allah kalbine göre versin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin. Allah seninde kalbine göre versin Esmanurcum :) Çok teşekkür ederim. Oruçken kendine dikkat et, çok yorma kendini...Kolay gelsin...Herşey gönlünce olsun Esmanurcum. Sevgiler...

      Sil
  4. Kitabın Sipatirişini vermeliyim. Değişik bir şey bu. Ben de çok zorlanıyorum. Çocuk olduktan sonra toplamaya da hiç fırsatım kalmıyor üstelik. Okuyup faydasını edinmek lazım sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende aynı sıkıntıları yaşıyordum :) Hem evi toplamaya yetişemiyor, hemde tekrar tekrar düzenlediğim yerlerin dağılmasından yorulmuştum. Herşeyi kategorilere ayırıp, düzenledim ve işe yaradı :) Sevgiler...

      Sil
  5. Bloğumda ödüllü keşif etkinliği ayrıca bir de çekiliş var beklerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Davetiniz için çok teşekkür ederim :) Sevgiler...

      Sil
  6. Zaten toplu olan yeri neden baştan düzenleyeyim derken aslında tam da takıldığım noktaya değişmişsin ancak evet en baştan bir kere düzenleyeyip hep o şekilde kalmasını sağlamak için bunu yapmak gerek. Bu sebeple bende senin dediğini yaptım.bu arada bu konu ile ilgili bir başka sitede şu yazıyı okudum; https://www.tarz2.com/konmari-ile-ferahla
    Sende bakabilirsin ve de bu sitede ikinci el satış ve bağış yapılıyor bir göz at derim, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konmari metodu işe yarıyor. Bunu uygulayan biri olarak dolap dağınıklığım bitti. Önemli olanda bu düzenin hala devam etmesi. Size de bir faydası olmuşsa bu yazının ne mutlu. Yorumunuz için teşekkür ederim. Sevgiler...

      Sil
  7. Konmari metodu ile ilgili bir yazı da ben paylaşmak isterim, izninizle: https://www.tarz2.com/konmari-ile-ferahla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii ki paylaşabilirsiniz. Bu bir kitap ve metod. İlgimi çekti, uyguladım ve başarılı da olunca paylaştım. Umarım bir çok kişinin işine yarar. Sevgiler...

      Sil
  8. cekmecelerimi bir süre önce bu şekilde düzenledim, çok memnunum. ama kitabı okuyarak evin genelinde oluşturmalıyim bu düzeni:))
    sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle tavsiye ederim. Çok işe yarıyor. Sevgiler...

      Sil